Zmiana CIT, PIT, VAT z miesięcznego na kwartalny

W przypadku zmiany VAT z miesięcznego na kwartalny w programie nie trzeba nanosić żadnych zmian, ponieważ deklaracje kwartalna jest dostępna i wyliczana odrębnie, a rejestr VAT posiada również możliwość generowania i drukowania za kwartał.

Natomiast w przypadku wyliczania CIT i PIT po zmianie z miesięcznego na kwartalny należy dodać w zakładce PODATKI nowe zobowiązanie dla podatnika (kwartalne). W przypadku edycji dotychczasowego podatku (miesięcznego), zmiana ta będzie miała wpływ na dotychczasowe obliczenia.

W dokumentach o jakiej serii wprowadzamy Remanent Początkowy i Końcowy ?

Remanent początkowy należy wprowadzać w dokumencie o serii BO, natomiast końcowy w dokumencie o serii PW. Aby w Księdze Podatkowej wyliczane były różnice remanentowe należy wprowadzić (określić) zarówno remanent początkowy jak i końcowy (nawet w przypadku gdy wprowadzany remanent jest "zerowy").

Resetowanie wzorów sprawozdań finansowych

Zresetowanie wzorów sprawozdań finansowych przywraca nazwy poszczególnych pozycji sprawozdań do stanu fabrycznego (początkowego), nie usuwa ono natomiast wprowadzonych i zapisanych dla sprawozdań formuł.

Błąd 5 przy instalacji lub reinstalacji programu

Błąd 5 przy instalacji programu OGNIK Premium pojawia się najczęściej w przypadku gdy użytkownik programu posiada system Windows XP bez wymaganego serwis packa.

W przypadku reinstalacji programu najczęstszym powodem wyświetlania się tego błędu jest przeprowadzanie procesu reinstalacji na włączonym programie lub uruchomiony proces ognika w menadżerze zadań. Wystarczy wtedy po ściągnięciu instalki programu wyłączyć OGNIKa jeśli jest włączony, a następnie ponownie uruchomić (zrestartować) komputer.

Przenoszenie dokumentów z Dziennika do Bufora

Kolejnym często zadawanym przez Państwa pytaniem jest kwestia odksięgowywania dokumentów znajdujących się w Dzienniku. Poniżej opisane zostało funkcjonowanie OGNIKa Premium w tym zakresie.

Zaloguj się, aby zobaczyć.

Zestawienie obrotów i sald nie generuje się

W przypadku, gdy podczas próby wygenerowania w OGNIKu Premium zestawienia obrotów i sald program nie wyświetla żadnego zestawienia należy sprawdzić strukturę (budowę) PLANU KONT. Błędy w strukturze PLANU KONT (najczęściej nieprawidłowo utworzona analityka do kont syntetycznych) powodują, że program nie ma możliwości wygenerowania prawidłowego zestawienia obrotów i sald.

Tworzenie i filtrowanie spersonalizowanych zestawień

Program OGNIK Premium umożliwia tworzenie i filtrowanie wielu różnorodnych zestawień. Użytkownik może sam decydować jaką postać mają mieć generowane przez niego zestawienia.

Program pozwala na dostosowanie widoku do preferencji użytkownika i automatycznie zapisuje dokonane przez niego zmiany. Ponadto wyposażony on został w różnorodne opcje widoku i filtry, dzięki którym możecie Państwo stworzyć takie zestawienie na jakim najbardziej Wam zależy.

Czytaj więcej: Tworzenie i filtrowanie spersonalizowanych zestawień

Do czego służy numer referencyjny?

Podczas wprowadzania do programu nowego dokumentu księgowego, w oknie dodawania/edycji tego dokumentu możecie Państwo zauważyć pole OPCJONALNY NUMER REFERENCYJNY/WEWNĘTRZNY.

Jest to pole służące do dodawania własnego numeru dokumentu, który może być wykorzystany na przykład w celu nadania całkowicie odrębnej numeracji dla różnego rodzaju projektów lub do zarejestrowania numeru odpowiadającemu dokumentowi w innym systemie. Pole to można również wykorzystać do zapisania numeru dokumentu w czasie importu danych z pliku CSV.

Czytaj więcej: Do czego służy numer referencyjny?

Symbol funta lub innej waluty pojawiający się w zapisach księgowych

Jeżeli w zapisach księgowych pojawia się zamiast PLN symbol funta lub innej waluty należy:

  • w Panelu Sterowania Państwa komputera otworzyć Opcje Regionalne i zmienić w nich ustawienia języka na POLSKI,
  • na pasku języka widocznym najczęściej w dolnej części pulpitu Państwa komputera zmienić język na POLSKI.

Wycofanie zaksięgowanych faktur sprzedaży do Faktur mini

Poniższy artykuł przedstawia możliwości programu OGNIK Premium w zakresie odksięgowywania faktur sprzedażowych wystawionych w module Faktury mini i ponownego ich przeniesienia do tego właśnie modułu.

Zaloguj się, aby zobaczyć.

Usunięcie lub nie wersji DEMO po zakupie pełnej licencji programu

Jeżeli po zakupie pełnej wersji programu OGNIK Premium, zdecydujecie Państwo, że nie chcecie zachowywać danych księgowych wprowadzonych do wersji DEMO należy odinstalować wersję DEMO z Państwa komputera, a następnie usunąć folder instalacyjny OGNIKA Premium z dysku komputera na, którym został on zainstalowany.

Jeżeli wprowadzone do wersji DEMO dane księgowe chcą Państwo pozostawić wystarczy wpisać do DEMO klucz licencyjny otrzymany od Nas po zakupie programu.

Czy zapisy na kontach pozabilansowych muszą się bilansować ?

Wszystkie zapisy na kontach pozabilansowych muszą się bilansować. W takim przypadku wskazane jest utworzenie konta technicznego (np. o symbolu 999), służącego do bilansowania zapisów zaksięgowanych na kontach pozabilansowych. Ponadto takie zapisy najlepiej jest dodawać w osobnych dokumentach (nie w dokumentach z księgowaniami). Można na przykład utworzyć dla nich osobną serię dokumentów.

Problemy z instalacją wersji DEMO

Jeżeli po zainstalowaniu wersji DEMO OGNIKA Premium podczas kolejnych uruchomień program nadal prosi o założenie pierwszej prowadzonej firmy (podmiotu) należy zainstalować program na dysku innym niż Państwa dysk systemowy (dyskiem systemowym najczęściej jest dysk C).

Można również sprawdzić czy program OGNIK nie jest blokowany przez program antywirusowy zainstalowany na Państwa komputerze, a jeśli tak to odblokować go.

Brak wydruków

W przypadku braku możliwości wydrukowania z OGNIKa Premium jakichkolwiek danych należy sprawdzić w INFORMACJACH O LICENCJI czy program został przez Państwa w pełni aktywowany, czy może nadal znajduje się w wersji TRIAL.

Aby wyświetlić informacje o licencji należy kolejno otworzyć: ZAKŁADKA PROGRAM > LICENCJA I AKTYWACJA

W przypadku gdy program znajduje się w wersji TRIAL, aby uaktywnić wydruki należy (zgodnie z instrukcją aktywacji otrzymaną w mailu z kluczem licencyjnym) wysłać do Nas zgłoszenie aktywacyjne, a następnie po otrzymaniu pliku aktywacyjnego wczytać go do programu.

Okresowa obsługa Systemu Ognik

Jak archiwizować dane w OGNIKu Premium?

W OGNIKu Premium wszystkie dane księgowe znajdują się w katalogu "dane", który z kolei znajduje się w folderze (katalogu) instalacyjnym programu.

Najprostszym sposobem archiwizacji danych jest wykonanie kopii całego katalogu "dane" na dysku lokalnym.

Możemy na przykład utworzyć sobie na dysku swojego komputera folder "Archiwa OGNIK Premium", i umieszczać w tym folderze sporządzane co jakiś czas kopie folderu "dane". Dodatkowo skopiowane tam foldery "dane" warto dla rozróżnienia oznaczać w nazwie folderu datą utworzenia (kopiowania).

Czytaj więcej: Okresowa obsługa Systemu Ognik