Szybkie, kompletne i sprawdzone programy do księgowości i do płac.

Szukaj w artykułach

Spis treści

Wskazówka 3. Podepnij odpowiednie formuły pod wybrane przez Ciebie sprawozdania finansowe

Wyliczenie sprawozdań finansowych w programie OGNIK PREMIUM skonstruowane jest w oparciu o odpowiednie formuły. Funkcjonowanie sprawozdań polega na przypisaniu im, a konkretnie poszczególnym pozycjom sprawozdań odpowiednich formuł obliczeniowych skonstruowanych w oparciu o poszczególne konta księgowe.

Dopiero po dodaniu odpowiednich formuł kont do pozycji sprawozdania i zapisaniu ich będziemy mogli wyliczać sprawozdanie finansowe.

Dodawanie i edycja formuł, które należy przypisać do poszczególnych pozycji sprawozdania możliwa jest dzięki użyciu z górnego Menu zakładki SPRAWOZDANIA przycisku EDYCJA FORMUŁ I OPCJE, a następnie EDYTUJ FORMUŁY.

Po wybraniu opcji EDYCJA FORMUŁ I OPCJE możliwe jest również usunięcie zaznaczonego sprawozdania, a także wyświetlenie (po użyciu opcji POKAŻ MAPĘ KONT), mapy powiązań poszczególnych kont księgowych ze sprawozdaniami finansowymi. Tak zwana mapa kont ukazuje Nam które konta księgowe zostały podpięte do których sprawozdań finansowych. Jeżeli jedno konto zostało równocześnie przypisane do kilku sprawozdań to w MAPIE KONT występuje ono tyle razy ile razy zostało przypisane do sprawozdań.

Oczywiście okno mapy kont można dostosowywać do swoich własnych preferencji. Tak jak w wielu innych miejscach programu dostosowywanie widoku okna odbywa się za pomocą przycisku ?GWIAZDKI?. Ponadto każda kolumna mapy kont zawiera filtr dzięki, któremu możemy wyświetlać i sortować dane w pożądany przez Nas sposób. Sortowanie odbywa się przez kliknięcie na nagłówek danej kolumny, natomiast filtrowanie po naciśnięciu symbolu "lejka", który pojawi się w prawym górnym rogu kolumny tuż po najechaniu na nią. Możliwy jest również eksport mapy kont do pliku o formacie EXCEL.

Należy pamiętać, że okno MAPY KONT jest nieedytowalne, a wszelkich zmian wartości w nim zawartych dokonuje się poprzez opcję EDYTUJ FORMUŁY.

Tak jak wspomnieliśmy po wyborze interesującego Nas sprawozdania, a następnie użyciu przycisku EDYCJA FORMUŁ I OPCJE i wybraniu opcji EDYTUJ FORMUŁY wyświetli Nam się okno, w którym będziemy mogli poszczególnym pozycjom sprawozdania, przypisać określone formuły dzięki którym sprawozdanie to będzie się wyliczało.

W lewej części tego okna widzimy schemat wybranego przez Nas sprawozdania finansowego. Znak ?+? dostępny przy niektórych pozycjach danego sprawozdania służy do rozwinięcia podpozycji wchodzących w skład pozycji głównej. Warto użyć tego przycisku aby uzyskać pełny obraz Naszego sprawozdania.

Jeżeli nazwa którejś z pozycji sprawozdania budzi Naszą niepewność i uważamy, że powinna nazywać się inaczej możemy dokonać edycji jej nazwy za pomocą przycisku POPRAW NAZWĘ POZYCJI.

Najważniejszą czynnością niezbędną do wyliczenia sprawozdania finansowego jest podpięcie do poszczególnych pozycji sprawozdania odpowiednio utworzonych formuł. Do przeprowadzenia tej operacji służy prawa część okna EDYCJI FORMUŁ.

Po zaznaczeniu pozycji sprawozdania finansowego w lewej części okna, w celu podpięcia do niej odpowiedniej formuły musicie Państwo przejść do prawej części tegoż to okna. Jest ono podzielone na dwie części. W górnej zobaczyć będzie można jakie konta i formuły z nich utworzone zostały podpięte do danej pozycji sprawozdania finansowego. Natomiast w dolnej części okna możecie Państwo wyszukiwać konta które będziecie podpinać pod konkretne pozycje w bilansie podłączać je, odłączać i zapisywać swój wybór.