Ważny komunikat !!!:

W dniu 2025-07-18 Ministerstwo Finansów dokonało zmiany certyfikatów do obsługi (wysyłki) plików JPK VAT (struktury JPK_V7) na bramce służącej do ich przyjmowania. 

Aby wysyłać pliki JPK - podnieś program Ognik do wersji 1.8.74 - w tym celu kliknij w swoim programie w dymek aktualizacyjny. Operacja ta jest wystarczająca w przypadku użytkowników posiadających wykupione aktualizacje programu na rok 2025 (klucz 12 generacji lub wyższy).

 

Ważne !!!: Ponieważ dla przeprowadzenia wysyłki wymagana jest licencja programu Ognik z wykupionymi aktualizacjami na rok 2025 (klucz generacji 12 lub wyższy), jeżeli do tej pory ich nie zakupiłeś możesz tutaj nabyć aktualizację na 2025r

 

Szanowni Państwo

Nasza aplikacja e-Sprawozdania służy przygotowaniu pliku xml w strukturze wymaganej obecnie dla sprawozdań finansowych oraz na jego podpisanie na etapie tworzenia, a wkrótce także umożliwi wczytanie z dysku i podpisanie dowolnego pliku XML.

Otrzymujemy od Państwa wiele pytań dotyczących postępowania z gotowym plikiem, generalnie sprowadzające się do jednego: Mam gotowy plik i co dalej?

1. Twój plik XML to od tej pory Sprawozdanie Finansowe (SF) ze wszystkimi tego skutkami.

2. Zadbaj o podpisy elektroniczne:

Zadbaj o potrzebne podpisy, nie ma znaczenia w jakiej kolejności zostaną złożone, ważne jest aby ostatecznie plik zawierał podpisy wszystkich wymaganych osób.
Po drodze można go nawet przesyłać mailem kolejno do poszczególnych osób.

Czym i jak podpisać plik?
Każdy posiadacz podpisu ma dostęp lub może uzyskać dostęp do aplikacji dostarczanej przez dostawcę podpisu. Powinien jej użyć do złożenia podpisu. Jeśli nie wie jak tego dokonać - powinien skorzystać z pomocy dostawcy podpisu.

Zwróć uwagę, że podpisany plik w zależności od ustawień aplikacji podpisującej powinien (ale nie musi) zmienić rozszerzenie na ".xades" lub ".xml.xades"

 

3. Mam kompletny i podpisany plik. Co dalej?

SF powinno teraz zostać zatwierdzone przez zgromadzenie wspólników/akcjonariuszy/członków, które na tę okoliczność sporządzi protokół i stosowne uchwały. Uchwały te należy zeskanować - będą potrzebne do złożenia wniosku do KRS.
(Uwaga: skanów tych uchwał NIE ZAŁĄCZAMY w programie do tworzonego SF)


4. Złożenie SF wraz z uchwałami do KRS.

Podpisany plik SF - należy wczytać do systemu KRS, podobnie jak rok temu wczytywaliśmy skany papierowych sprawozdań finansowych. Dodatkowo, jako osobne pliki należy wczytać podpisane pliki PDF zawierające skany uchwał o zatwierdzeniu SF oraz ewentualnie opinię biegłego rewidenta.


Ważne:
W razie kłopotów z podpisaniem pliku - należy kontaktować się z dostawcą podpisu.
W razie problemów przy wczytaniu SF do KRS należy korzystać z pomocy zapewnianej przez KRS.