Szybkie, kompletne i sprawdzone programy do księgowości i do płac.

Program OGNIK Premium począwszy od wersji 1.7.67 zawiera funkcję elektronicznej wysyłki deklaracji VAT. Poniższa instrukcja opisuje w kilku prostych krokach w jaki sposób należy wyliczyć i wysłać deklarację VAT za pomocą OGNIKa Premium. Jeżeli już macie Państwo otwarty podmiot (firmę) dla którego chcecie wygenerować i wysłać deklarację należy kolejno...

WYLICZ DEKLARACJĘ VAT ZA ODPOWIEDNI OKRES

Krok 1. Z lewego menu wybierz moduł VAT, a następnie odpowiednią deklarację VAT.

Krok 2. Następnie wybierz na ?grzebyku? okres za który ma zostać wyliczona deklaracja i zaznacz cel jej złożenia.

Krok 3. W górnym Menu naciśnij przycisk WYLICZ.

UWAGA !!!

Pamiętaj o zaznaczeniu opcji UWZGLĘDNIJ ZAPISY Z BUFORA w przypadku gdy istnieją zapisy księgowe które mają znaleźć się w deklaracji VAT, a nie zostały jeszcze zaksięgowane do DZIENNIKA i znajdują się nadal w BUFORZE ZAPISÓW.

Krok 4. Przed wysłaniem deklaracji VAT sprawdź czy wszystkie jej wymagane pola są prawidłowo uzupełnione. Okno ostrzeżeń i błędów znajduje się w górnym Menu.

W przypadku osób fizycznych upewnij się, że uzupełnione zostały w Danych Firmy pola: Imię, Nazwisko i Data Urodzenia.

 

WYŚLIJ DEKLARACJĘ VAT ZA POMOCĄ FUNKCJI E-DEKLARACJI

Krok 1. Naciśnij przycisk E-DEK dostępny w górnym Menu okna deklaracji VAT

Krok 2. Wybierz tryb pracy. Możesz wybrać spośród dwóch dostępnych trybów:

?    WYSYŁKA ? za jego pomocą możliwa jest wysyłka deklaracji do Ministerstwa Finansów,

?    TESTY ? w trybie tym możliwa jest wysyłka deklaracji na bramkę testową.

UWAGA !!!

W większości przypadków, aby korzystać z TESTOWEJ wysyłki należy odrębnie zainstalować w komputerze certyfikat bramki testowej ? w przeciwnym wypadku wysyłka nie powiedzie się. Informacje na ten temat można znaleźć w sieci internet na przykład pod linkiem podanym poniżej:

http://www.mf.gov.pl/documents/766655/1196432/Konfiguracja%2Bserwera%2BSSL%2Btestowy.pdf

Krok 3. Podpisz deklarację w wybrany sposób

Widoczny w oknie dokument należy podpisać. Dostępne są dwie opcje podpisywania deklaracji:

1.    Podpisz CERTYFIKATEM,

2.    Podpisz DANYMI ? opcja ta dostępna jest tylko przy wysyłce wybranych deklaracji, na przykład w przypadku deklaracji VAT ? składanych przez osoby fizyczne.


Podpis CERTYFIKATEM:

WAŻNE !!!

CERTYFIKAT powinien być zainstalowany w systemie. O tym jak to zrobić dowiesz się z instrukcji dostarczonej przez wydawcę certyfikatu. Na przykład w przypadku certyfikatów CERTUM można to zrobić korzystając z programu tej firmy CARD MANAGER.

 Klikamy: Podpisz CERTYFIKATEM i wybieramy właściwy, ważny certyfikat.

Upewniamy się, że do komputera podłączona jest karta z certyfikatem i Klikamy Wybierz.

Następnie pojawi się okno z hasłem/pinem certyfikatu właściwym dla jego wystawcy i stosowanego czytnika. Przykład takiego okna zamieszczony jest poniżej:

Następnie należy wpisać HASŁO/PIN i zatwierdzić je przyciskiem OK.

Jeżeli dokument został prawidłowo podpisany wyświetli się następujące okno:

 

W tym momencie możliwe jest rozpoczęcie wysyłki deklaracji. W tym celu należy użyć przycisku WYŚLIJ DO MF ? E-DEKLARACJE ? PODPIS Z CERTYFIKATEM.

WAŻNE !!!

Proszę upewnić się, że komputer jest podłączony do sieci internet oraz że nasz program nie jest blokowany przez zaporę/firewall itp. w przeciwnym wypadku pojawi się komunikat o błędzie.

Po kliknięciu WYŚLIJ DO MF? w okienku Treść ? zobaczymy informacje o postępie wysyłki i jeśli przebiegnie ona poprawnie ? program pobierze numer referencyjny (Numer UPO).

Możliwe statusy UPO po wysłaniu deklaracji

Podczas sprawdzania statusu i pobierania Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) pojawiać będą się komunikaty informujące o aktualnym statusie przetwarzania dokumentu.

W celu pobrania UPO należy użyć przycisku ODBIERZ UPO Z SYSTEMU E-DEKLARACJE.


Komunikaty pogrupowane są w cztery kategorie:

Grupa komunikatów (statusy 100-199) dla dokumentów, które nie nadają się do przetworzenia (wadliwy komunikat SOAP) lub nastąpił krytyczny błąd serwera. Aktualnie wykorzystywane:

?    100 ? Błędny komunikat SOAP
?    101 ? Proszę o ponowne przesłanie dokumentu
?    102 ? Proszę o ponowne przesłanie żądania UPO

Grupa komunikatów (statusy 200?299) dla dokumentów poprawnych lub uwzględniających dodatkową interakcję. Aktualnie wykorzystywany:

?    200 ? Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO
?    200 ? Przesłałeś duplikat, pobrane UPO dotyczy oryginału dokumentu. Przetwarzanie dokumentu zakończone poprawnie, pobierz UPO

Grupa komunikatów (statusy 300?399) dla dokumentów w trakcie przetwarzania. Aktualnie wykorzystywane:

?    300 ? Brak dokumentu
?    301 ? Dokument w trakcie przetwarzania, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
?    302 ? Dokument wstępnie przetworzony, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu
?    303 ? Dokument w trakcie weryfikacji podpisu, sprawdź wynik następnej weryfikacji dokumentu

Grupa komunikatów (statusy 400?499) dla dokumentów niepoprawnych ze względu na błędy strukturalne syntaktyki; kolejne statusy wskazują na powód odrzucenia. Aktualnie wykorzystywane:

?    400 ? Przetwarzanie dokumentu zakończone błędem
?    401 ? Weryfikacja negatywna ? dokument niezgodny ze schematem xsd
?    402 ? Brak aktualnego pełnomocnictwa/upoważnienia do podpisywania deklaracji
?    403 ? Dokument z niepoprawnym podpisem
?    404 ? Dokument z nieważnym certyfikatem
?    405 ? Dokument z odwołanym certyfikatem
?    406 ? Dokument z certyfikatem z nieobsługiwanym dostawcą
?    407 ? Dokument z certyfikatem z nieprawidłową ścieżką
?    408 ? Dokument zawiera błędy uniemożliwiające jego przetworzenie
?    409 ? Dokument zawiera niewłaściwą ilość i/lub rodzaj elementów
?    410 ? Złożony dokument bez podpisu nie może być korektą
?    411 ? Weryfikacja negatywna ? w systemie jest już złożony dokument z takim identyfikatorem podatkowym
?   412 ? Weryfikacja negatywna ? niezgodność danych autoryzujących z danymi w dokumencie (np. niezgodność NIP, numeru PESEL, daty urodzenia, nazwiska, pierwszego imienia)
?    413 ? Dokument z certyfikatem bez wymaganych atrybutów
?   414 ? Weryfikacja negatywna ? błąd w danych autoryzujących (np. błąd w nazwisku, pierwszym imieniu, dacie urodzenia, NIP, numerze PESEL, kwocie przychodu)
?    415 ? Zawartość załącznika niezgodna z deklarowaną listą plików
?    416 ? Dla tego typu deklaracji załącznik binarny nie jest dozwolony
?    417 ? Wniosek VAT-REF wymaga przynajmniej jednej z pozycji: VATRefundApplication lub ProRataRateAdjustment
?    418 ? Dla złożonej deklaracji wymagane jest użycie podpisu kwalifikowanego
?   419 ? Brak zaznaczenia celu złożenia formularza jako korekty deklaracji (zeznania) lub brak uzasadnienia przyczyny złożenia korekty deklaracji (zeznania)
?    420 - Użycie podpisu DaneAutoryzujaceVAP jest dozwolone jedynie dla dokumentu VAP-1
?    421 - Dokument VAP-1 można złożyć jedynie z użyciem podpisu DaneAutoryzujaceVAP
?   422 - Weryfikacja negatywna - dokument złożony z użyciem danych autoryzujących może złożyć wyłącznie podatnik, będący osobą fizyczną
?    423 - Dokument może złożyć wyłącznie podmiot będący osobą fizyczną, niebędący pełnomocnikiem
?    424 - Nie podano numeru VAT dostawcy lub numeru faktury, a nie jest to faktura uproszczona
?    425 - Kod państwa członkowskiego identyfikacji dostawcy jest niezgodny z kodem państwa, do którego kierowany jest wniosek
?    460 - Nieprawidłowa struktura NIP
?    461 - Nieprawidłowa struktura Numeru identyfikacyjnego VAT lub go brak
?    462 - Nieprawidłowa struktura Numeru IBAN
?    463 - Nieprawidłowa struktura Kodu BIC
?    464 - W przypadku wyrejestrowania należy wybrać Cel złożenia równy 2
?    465 - W przypadku zmiany państwa członkowskiego identyfikacji konieczne jest podanie jej szczegółów
?    466 - Nieprawidłowe podsumowanie kwot
?    467 - Kod państwa członkowskiego konsumpcji nie może być taki jak kod państwa stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej

UWAGA !!!

Dokumenty przyjmowane są przez Urzędy Skarbowe z opóźnieniem. Często status 200 dokument otrzymuje dopiero następnego dnia po wysyłce ? warto o tym wiedzieć i zaplanować wysyłkę co najmniej na jeden dzień przed wymaganym terminem, aby w razie nie przyjęcia dokumentu przez US (status inny niż 200) zdążyć wysłać go ponownie lub dostarczyć do Urzędu w postaci papierowej.

Jeśli nasza deklaracja otrzymała status 200 możemy wydrukować Urzędowe potwierdzenie odbioru ? UPO. Służy do tego przycisk DRUKUJ UPO.

Urzędowe potwierdzenie odbioru ma następującą postać.

Informacja o wysyłce, numer referencyjny UPO i status wysyłki będą widoczne również na samej deklaracji: