Każdy wprowadzany ręcznie zapis księgowy zostanie wprowadzony w oknie Edycji Zapisu. W tym miejscu określamy wszystkie potrzebne do jego ujęcia w księdze i w rejestrach VAT informacje. Tu wprowadzamy kwoty oraz opisy.
Dodawanie nowego zapisu możliwe jest w module KSIĘGA. Wybieramy zakładkę BUFOR ZAPISÓW, a następnie z górnego Menu używamy przycisku DODAJ. Wyświetli się nam okno dodawania/edycji zapisów:
Okno Zapisu Księgowego zostało zaprojektowane tak, aby Państwa praca była możliwie jak najsprawniejsza. Z poziomu tego okna można wprowadzać potrzebne nowe Serie Dokumentów, Kontrahentów, a także Konta księgowe. Ich dodanie odbywa się poprzez przyciski łatwo dostępne obok pól odpowiadających za dane wartości.
Edycja każdego zapisu do momentu kliknięcia przycisku ZAPISZ odbywa się w pamięci programu, dlatego wprowadzając długie dekrety - warto je od czasu do czasu zapisać. Z drugiej strony - przed użyciem przycisku ZAPISZ można zrezygnować z dodania zapisu lub - gdy poprawiamy już istniejący zapis - z zatwierdzenia zmian.
Praca z Zapisem
W pierwszej kolejności należy wybrać Serię Dokumentu. Jeśli to dopiero początek pracy możemy skorzystać z przycisku DODAJ aby (utworzyć nową Serię Dokumentu).
Uwaga !!!
W zależności od typu obsługi serii - formularz zostanie przebudowany, np, gdy seria nie jest powiązana z VAT-em - elementy dotyczące tego podatku zostaną ukryte. Należy zwrócić na to uwagę, gdy chcemy zmienić serię dokumentu dla już istniejącego dowodu >> gdy zmiana będzie dotyczyć dowodu z wprowadzonymi kwotami VAT, a typ docelowej serii nie obsługuje VAT - kwoty te zostaną wyzerowane.
W przypadku dokumentów o typach obsługi Faktury sprzedaży i Faktury zakupu - VAT MARŻA (MR-Z, MR-S) część rejestrowa dowodu księgowego został rozbudowany o pole Brutto (M).
UWAGA !!!
Od 2020-10-01 - faktury do paragonów należy księgować wyłącznie w odrębnej serii o typie obsługi "faktura do paragonu".
Podobnie jak serię - należy uzupełnić pole kontrahenta. W tym polu możemy wyszukiwać kontrahentów poprzez wpisanie Nazwy lub numeru NIP. Proszę pamiętać że dla niektórych serii dokumentów (np. polecenie księgowania, bank - czyli tych, które nie są z kontrahentem powiązane - nie będzie ono widoczne.
Kolejne pole, jakie trzeba uzupełnić to data księgi - automatycznie data zostanie przeniesiona do pól Data dokumentu, Data zdarzenia oraz Data VAT.
Kolejną czynnością jest wprowadzenie danych dotyczących rejestrów VAT.
Można użyć przycisku DODAJ VAT aby edytować dane w osobnym okienku lub pisać bezpośrednio na siatce danych.
Spośród stawek można wybrać jedną np. 23%, wpisać kwotę netto, kwota VAT podpowie się automatycznie. Można ją poprawić.
Trzeba uzupełnić typ VAT spośród opcji dostępnych - proponowanych przez program dla danego typu serii. (innych dla sprzedaży innych dla zakupów)
Brakujące stawki VAT można dodać wpisując ich wartość w polu stawki VAT i klikając ENTER.
Ważne !!!
Mamy możliwość obliczania wartości netto i brutto przy zadanej stawce VAT, używamy przycisku "Dodaj zapis VAT w podformularzu" znajdujący się w menu kontekstowym (Prawy przycisk myszy) .
Po wyborze tej opcji wyświetli się Nam następujące okno:
W nowym oknie wybieramy wartość którą chcemy obliczyć:
W następnym kroku wybieramy właściwą stawkę i uzupełniamy Netto lub Brutto oraz Typ VAT.
Przycisk ZAPISZ pozwala na zapisanie wprowadzonych zmian, natomiast przycisk ANULUJ powoduje zamknięcie okna bez zapisania zmian i powrót do okna wprowadzania/edycji dowodu księgowego. Użytkownik może dodać nowy wpis w rejestrze VAT używając przycisku NOWY.
W sekcji TAG_VAT użytkownik ma możliwość oznaczyć specjalnymi kodami towary i usługi, transakcje oraz dowody sprzedaży i nabycia. Więcej informacji o procesie oznaczania, poprawiania, zapisywania TAG JPK znajdziecie Państwo w temacie TAGI JPK V7
niniejszego podręcznika.
Następną czynnością jest dodawanie dekretów i znowu opcja pierwsza to przycisk >> DODAJ, pojawi się okno w którym kolejno należy wybrać konto, wprowadzić kwotę oraz opis zdarzenia gospodarczego.
Opcja druga to wprowadzanie danych bezpośrednio na siatce danych dekretu.
Dostępne do zapisu konta wybierane są z Planu Kont.
Po wprowadzeniu wszystkich wymaganych danych do wprowadzanego dokumentu księgowego, zapisujemy ten dokument klikając przycisk ZAPISZ lub ZAPISZ I NOWY (jeżeli bo zapisaniu danego dokumentu chcemy wprowadzać kolejne).
Jeśli okaże się, że dane które wprowadziliśmy program uznał za niepoprawne - w środkowej części okna (lub z boku) pojawi się lista komunikatów o błędach.
W zależności od typu komunikatu konieczne będzie: gdy "błąd" > poprawienie danych lub, gdy "ostrzeżenie" > zaakceptowanie Dowodu w istniejącym stanie.
W przypadku Księgi Podatkowej po wprowadzeniu danych do nowego zapisu, istnieje możliwość wydruku dowodu wewnętrznego poprzez użycie przycisku WYDRUKI. Taką samą operacje można wykonać w przypadku zapisów znajdujących się w Księdze.
Poprawianie wprowadzonych zapisów
Księgowanie wprowadzonych zapisów