Rejestrowanie wpłat i wypłat w księdze przychodów

Parent Previous Next

Program zawiera możliwość rejestrowania wpłat i wypłat w księdze przychodów.

Rozliczenia te oparte zostały podobnie jak ma to miejsce w przypadku Ksiąg Handlowych o tzw. Konta Kontrahentów.


Aby tego dokonać należy wykonać kolejno następujące czynności:


1. Włączyć rozrachunki


W tym celu należy w zakładce PROGRAM wybrać opcję USTAWIENIA KSIĘGOWE.

Następnie w wyświetlonym oknie wybieramy z górnego "grzebienia" zakładkę ROZRACHUNKI





UWAGA!!! Ustawienia rozrachunków zostały przeniesione do ustawień roku obrotowego. Aby wyświetlić ustawienia rozrachunków należy będąc w danej firmie wybrać z górnej zakładki PROGRAM opcję ZMIEŃ OKRES.


Następnie w wyświetlonym oknie dostępnych dla danej firmy lat obrotowych ustawiamy się na odpowiednim okresie i naciskamy przycisk POPRAW




2. Uzupełnić domyślne konto kontrahentów w zakładce USTAWIENIA KONT tego samego okna:




Należy pamiętać, żeby domyślne konta odbiorców i dostawców posiadały TYP KONTA: KONTRAHENT-KONTROLA ZAPŁAT.

Typ ten wybierany jest podczas dodawania nowego konta do planu kont.


Po wykonaniu tych dwóch czynności wybieramy przycisk ZAPISZ z górnego Menu i zatwierdzamy Nasze zmiany.


3. Można dodać konta do istniejących już kontrahentów: w tym celu należy kolejno wejść w moduł KSIĘGA, następnie w zakładkę KONTRAHENCI w Menu po lewej stronie i tam dla każdego kontrahenta z listy utworzyć konto kontrahenta, które będzie widoczne w rozrachunkach.

Program nie rozróżnia czy dany kontrahent będzie odbiorcą czy dostawcą, istotny jest dla niego TYP KONTA świadczący o tym że zapisy na tym koncie dotyczyć będą KONTROLI ZAPŁAT.


Można to zrobić klikając na danego kontrahenta dwukrotnie lewym przyciskiem myszy lub używając przycisku POPRAW z górnego Menu.


Następnie w dolnej części okna edycji kontrahenta dokonujemy wyboru czy konto kontrahenta ma zostać utworzone według SYMBOLU lub NIP (można też zrezygnować z utworzenia tego konta).




Po wyborze, którejś z opcji zatwierdzamy wybór przyciskiem ZAPISZ.


Konta kontrahentów można również dodać z poziomu zakładki PLAN KONT w module KSIĘGA i następnie przypisywać je do poszczególnych kontrahentów.


Dla nowych kontrahentów, podczas ich dodawania widoczna będzie w dolnej części okna opcja TWÓRZ KONTO w której będzie można wybrać czy dodajemy do danego kontrahenta konto i jeśli tak, to czy ma być ono dodane z użyciem SYMBOLU czy NIP jako rozszerzenia.


Należy pamiętać, żeby dodawane przez Nas konta kontrahentów posiadały TYP KONTA: KONTRAHENT-KONTROLA ZAPŁAT.


4. Podczas wypełniania (dodawania) dowodów księgowych widoczne będą dwa nowe pola które należy uzupełniać podczas wprowadzania tegoż oto dokumentu: SPOSÓB PŁATNOŚCI i TERMIN.




5. Podczas wprowadzania dowodu księgowego należy dodawać do dekretów zapis księgowy zawierający KONTO KONTRAHENTA I KWOTĘ BRUTTO (która zostanie wyświetlona w rozrachunkach).

6. Odrębnie można rejestrować zapłaty (serie dokumentów obsługiwane jako KP, KW lub RAPORT KASOWY/BANKOWY) - ponieważ w dowodzie księgowym są to odrębne pola.


DODANE W TEN SPOSÓB POZYCJE ZNAJDĄ SIĘ W ROZRACHUNKACH GDZIE MOŻNA JE BĘDZIE ROZLICZAĆ POPRZEZ ŁĄCZENIE W PARY.




UWAGA !!!


PO ZAKOŃCZENIU KSIĘGOWANIA DANEGO OKRESU W MODULE KSIĘGA - ZAKŁADKA ROZRACHUNKI W LEWYM MENU MOŻNA UŻYĆ OPCJI KOREKTY KOSZTU I VAT ABY WYSZUKAĆ NIEROZLICZONE POZYCJE, PODLEGAJĄCE KOREKCIE ODPOWIEDNIO KOSZTU I VAT.


Księga Podatkowa

Korekta kosztu i VAT