Na wstępie tematu Korekta kosztu i VAT należy wspomnieć o głównym założeniu tych korekt.
Mianowicie nie możemy mówić o prawie bądź też obowiązku tworzenia takich korekt jeśli nie będziemy prowadzili rozrachunków.
Tak więc podstawową sprawą jest zaznaczenie podczas wprowadzania (zakładania) nowej firmy opcji WŁĄCZ ROZRACHUNKI.
Opcja ta spowoduje, że dla zakładanej firmy w danym roku obrotowym prowadzone będą rozrachunki.
PONADTO, ABY ISTNIAŁA W KSIĘDZE PODATKOWEJ (KSIĘDZE PRZYCHODÓW) MOŻLIWOŚĆ REJESTROWANIA WPŁAT I WYPŁAT, A CO ZA TYM IDZIE PROWADZENIA ROZRACHUNKÓW, I TWORZENIA KOREKT KOSZTU I VAT NALEŻY WYKONAĆ WSZYSTKIE CZYNNOŚCI OMÓWIONE W TEMACIE: Rejestrowanie wpłat i wypłat w księdze przychodów
UWAGA !!!
Możliwe jest włączenie opcji prowadzenia ROZRACHUNKÓW w trakcie roku obrotowego.
W tym celu należy w zakładce PROGRAM wybrać opcję USTAWIENIA KSIĘGOWE.
Następnie w wyświetlonym oknie wybieramy z górnego "grzebienia" zakładkę ROZRACHUNKI
UWAGA!!! Ustawienia rozrachunków zostały przeniesione do ustawień roku obrotowego. Aby wyświetlić ustawienia rozrachunków należy będąc w danej firmie wybrać z górnej zakładki PROGRAM opcję ZMIEŃ OKRES.
Następnie w wyświetlonym oknie dostępnych dla danej firmy lat obrotowych ustawiamy się na odpowiednim okresie i naciskamy przycisk POPRAW
Korekta kosztu i VAT dostępna jest w zakładce KSIĘGA w zakładce ROZRACHUNKI lewostronnego Menu.
Następnie należy wybrać z górnego Menu INNE OPCJE >> KOREKTY KOSZTU I VAT.
Po jej wyborze wyświetli się okno korekty kosztów i VAT z tytułu nieopłaconych w odpowiednim terminie transakcji.
Okno posiada trzy zakładki: KOREKTA KOSZTÓW, KOREKTA VAT IN MINUS, KOREKTA VAT IN PLUS. Sposób ich działania jest w zasadzie identyczny.
I tak kolejno należy wybrać datę lub okres dla których zostanie sporządzony raport korekty.
Następnie uzupełnić terminy płatności dokumentów dla których raport korekty ma zostać sporządzony.
UWAGA !!!
Udogodnieniem jest fakt, że program sam podpowiada użytkownikowi rozpiętość "od - do" terminów płatności niezbędnych do stworzenia korekty. Robi to na podstawie wprowadzonej przez użytkownika daty korekty.
Do zatwierdzenia naszych decyzji i obliczenia raportu służy przycisk WYLICZ.
Wyliczony raport można wydrukować lub eksportować do pliku w formacie Excel, HTML, XML lub TXT. Możliwe jest także grupowanie danych z raportu w zależności od Naszych potrzeb.
W tym celu należy przenieść nagłówek kolumny według której chcemy pogrupować dane w to miejsce:
Za pomocą przycisku "GWIAZDKI" możliwe jest również dostosowanie wyglądu raportu i jego kolumn do Naszych potrzeb.
UWAGA !!!
Raport który wyliczyliśmy jest zestawieniem nierozliczonych transakcji w ramach określonych terminów.
Użytkownik musi SAM PRZEŚLEDZIĆ TRANSAKCJE W CELU STWIERDZENIA CZY POSIADA PRAWO LUB OBOWIĄZEK DO WYKONANIA KOREKTY.
Rejestrowanie wpłat i wypłat w księdze przychodów