Księgowanie wprowadzonych zapisów

Parent Previous Next

Zapisy wprowadzone w Buforze mogą zostać zaksięgowane na kilka sposobów. Mamy możliwość księgowania zapisów pojedynczo, w grupach, bądź wszystkich zapisów.


Do zaksięgowania zapisów z Bufora służy przycisk KSIĘGUJ, dostępny w górnym Menu.



Użycie tego przycisku pozwala również na Odksięgowanie pozycji z DZIENNIKA i przeniesienie jej z powrotem do Bufora Zapisów. Użytkownik ma możliwość odksięgowania bieżącego dokumentu, jak również odksięgowania dokumentów uprzednio przez niego zaznaczonych lub wszystkich widocznych (a zaksięgowanych) dokumentów.



Wcześniej należy wybrać z górnego Menu opcję ZAKSIĘGOWANE, aby na liście dokumentów wyświetlone zostały również te zaksięgowane w Dzienniku.




Następnie trzeba zaznaczyć zaksięgowany dokument (lub kilka dokumentów) na liście dokumentów i użyć kolejno z górnego Menu przycisku KSIĘGUJ, a w nim odpowiedniej opcji Odksięguj bieżący, Odksięguj zaznaczone.


Jeżeli chcemy odksięgować bieżący dokument wystarczy podświetlić go na liście klikając na niego jeden raz lewym przyciskiem myszy. Następnie używamy opcji ODKSIĘGUJ BIEŻĄCY.


Jeżeli chcemy odksięgować większą ilość dokumentów zaznaczamy wybrane zapisy tzw. ptaszkiem w kolumnie "LP". Następnie używamy opcji ODKSIĘGUJ ZAZNACZONE.

Możliwe jest również odksięgowanie wszystkich widocznych (a zaksięgowanych) dokumentów. Służy do tego opcja Odksięguj Widoczne.


Księgowanie pojedynczych zapisów

Zaznaczamy wybrany zapis na liście i używamy przycisku "Księguj Bieżący"

Ustawiamy kursor na wybranym zapisie, naciskamy prawy przycisk myszki. Pojawia się tabela, z której wybieramy "zaksięguj", następnie opcje "bieżący" lub po przejściu do menu Opcji wybieramy "zaksięguj", następnie pozycję "Bieżący".


Księgowanie kilku zapisów

Zaznaczamy wybrane zapisy w kolumnie "LP" i używamy przycisku "Księguj wybrane" lub po przejściu do menu Opcji wybieramy "zaksięguj", następnie pozycję "wybrane".


Księgowanie wybranych dokumentów możliwe jest również po zaznaczeniu ich na liście dokumentów w BUFORZE ZAPISÓW, a następnie po wyborze z górnego Menu przycisku ZAZNACZ, i opcji ZAZNACZONE >> KSIĘGUJ ZAZNACZONE.



Księgowanie wszystkich zapisów

Po naciśnięciu prawego przycisku myszki pojawi się tabela, z której wybieramy "zaksięguj", następnie opcje "wszystkie" lub z górnego menu wybieramy ikonę "Księguj widoczne". Taka operacja spowoduje zaksięgowanie wszystkich zapisów znajdujących się aktualnie w Buforze.



Przy księgowaniu zapisów pojawi się komunikat w nowym oknie o stanie księgowania zapisów. Dowody wprowadzone poprawnie zostaną zaksięgowane natomiast w przypadku błędnych zapisów w komunikacie pojawi się opis błędu.



Po dwukrotnym kliknięciu na wybrany komunikat, otworzy się okno edycji błędnego zapisu. Możemy wtedy poprawić błędy występujące w zapisie i go zaksięgować.

Stan księgowania można zapisać do pliku ( opcje DO PLIKU TEKSTOWEGO, DO ARKUSZA EXCEL, DO PLIKU HTML lub DO PLIKU XML) lub wydrukować DRUKUJ, ma to na celu kontrolę procesów księgowych oraz weryfikacje pojawiających się błędów we wprowadzonych zapisach.


Ważne!!


Należy bardzo rozsądnie podejmować decyzję o księgowaniu zapisów, ponieważ po zaksięgowaniu jedynie administrator ma prawo do modyfikacji zaksięgowanych zapisów.


Po zaksięgowaniu zapisy widoczne są na liście zapisów oraz w Dzienniku.


Poprawianie wprowadzonych zapisów

Usuwanie wprowadzonych zapisów